Skip to main content

Från 20-tal till nutid

Grimeton Radio Station

Med stor hänsyn till miljön och verksamheten vid Grimeton Radio Station tog vi fram en grafisk profil som känns rotad i 100 år av trådlös kommunikation. Och som ska hålla i 100 till… Till att börja med…

En bild som visar Grimeton Radiostation i två halvor – den vänstra sidan är en modern färgbild av byggnaden, medan den högra sidan är en gammal svartvit bild som visar samma byggnad med en stor folkmassa samlad framför. Den moderna sidan har en tom grusgård med ett ensamt träd, medan den historiska sidan visar människor klädda i tidstypiska kläder, sannolikt vid ett invigningsevenemang eller en annan historisk händelse. Radiomasten syns i bakgrunden på båda sidor av bilden.
En datorskärm som visar en webbsida för Grimeton Radiostation, ett världsarv. På skärmen syns en bild av två personer i hjälmar som står framför radiomasten och ler, tillsammans med texten "Upplev världsarvet." Logotypen för Grimeton Radiostation syns i det övre vänstra hörnet, och menyalternativ som "Upptäck världsarvet" och "Besök oss" finns i sidhuvudet. Webbsidan verkar främja besök och upplevelser på platsen.
Bilden visar en uppslagen broschyr. Omslaget till vänster har ett fotografi av en hög radiomast och en byggnad under den, med texten 'Förvaltningsplan Management Plan' och årtalen '2020-2024'. Det finns några cirkulära logoelement i guld och vitt högst upp till vänster. De uppslagna sidorna till höger visar fler fotografier av master eller strukturer och text på både svenska och engelska under rubriken 'Om världsarv / About World Heritage.' Designen är minimalistisk med fokus på historiska bilder och modern typografi.
Bilden är en collage med sex olika fotografier som visar besökare på en utställning. Överst till vänster lyssnar två personer på ljudguider med hörlurar, i en sal fylld med maskiner. I mitten går en grupp människor genom utställningshallen och till höger interagerar en grupp med en interaktiv skärm eller panel. Nederst till vänster tittar ett barn och en vuxen på ett informationsblad eller karta, i mitten pekar en kvinna upp mot något medan hon talar i en ljudguide, och längst till höger håller en ung pojke upp en telefonlur till örat och ler.
Bilden visar två versioner av en logotyp för 'World Heritage Grimeton Radio Station'. På vänster sida är logotypen placerad mot en vit bakgrund, medan den på höger sida visas mot en mörkgrå bakgrund. Logotypen består av ett stiliserat, guldigt G-format mönster med cirkulära element. Texten 'World Heritage Grimeton Radio Station' är placerad ovanför och till höger om logotypen i båda versionerna.

Utmaning

Utveckla en grafisk profil som går hand i hand med den befintliga utställningen och som speglar 100 år av trådlös kommunikation. Ett mer grafiskt uttryck och en ny logotyp som ska fungera hela vägen från infartsskylten till favicon.

Lösning

Med inspiration från 20-talets formideal och modernism har vi tagit fram ett formspråk som känns relevant och nutida.Vi har lagt stort fokus på verksamheten, tydlighet och egenart. Ett grafiskt uttryck som leder tankarna till luftburen kommunikation, både då och nu.

Resultat

Logotypens unika form ger snabb igenkänning oavsett format eller sammanhang. Formspråket har en tyngd och självklarhet som inte skäms för sig. Ett uttryck som landar på ett naturligt sätt i den fysiska miljön som finns på plats idag.

Vill du veta mer?

Emelie har över 15 års erfarenhet av att leda internationella kampanjer och utveckla strategier för ett stort antal varumärken. Nu är hon affärsområdeschef för kommunikationsteamet på Tech Stn och hjälper er gärna att förverkliga era idéer tillsammans med våra kreatörer – hör av er så bokar vi en kaffe och ser vart det leder!

Emelie Lindell

Head of creative

033-23 70 19

emelie.lindell@techstn.se


Relaterade case