Skip to main content

Varumärkesförflyttning för Skogspartner

Skogspartner

Skogspartner är ett oberoende skogsrådgivningsföretag som gått från att vara en liten uppstickare till en senior rådgivare med en självklar plats vid bordet hos några av landets mest namnkunniga skogsägare och skogsförvaltare. Men som så ofta hängde inte det visuella uttrycket och självförtroendet i tonalitet med. Tech Stn fick uppdraget att ta fram en ny grafisk profil, kaxigare och mer senior tonalitet, tillspetsad vision och nytt bildmanér.

Bilden visar en datorskärm som visar en webbplats för 'skogspartner'. På sidan syns en huvudrubrik som lyder 'Skogsrådgivning på dina villkor' tillsammans med en bild av två personer, en man och en kvinna, som pratar utomhus i en lantlig miljö med staket och byggnader i bakgrunden. Webbplatsen har även navigationsmenyer högst upp och knappar för att lära sig mer om skogsrådgivning. Logotypen för 'skogspartner', med en stiliserad uggla, finns i det övre högra hörnet på sidan.
Bilden är ett collage med åtta olika fotografier, främst från en lantlig och skoglig miljö. Överst till vänster promenerar två personer längs en grusväg med röda byggnader i bakgrunden. Bredvid dem samtalar två män, varav en pekar mot något i skogen. Överst till höger syns ett porträtt av en leende man med en bakgrund av staplade vedstockar. På mittenbilderna syns närbilder på händer som rör vid växtlighet och en person som går genom ett fält. I det nedre högra hörnet går tre personer bort från kameran längs en trädkantad väg med ett rött hus i bakgrunden. Det finns också en närbild på vandringsskor som går över stenar

Utmaning

Att förflytta varumärket för att tilltala större skogsägare och skogsförvaltare i hela Sverige. Kommunikationen behövde spegla självförtroende och kaxighet utan att tappa ödmjukhet.

Lösning

Skogspartner och Tech Stn arbetade tätt tillsammans för att landa en ny grafisk profil. Genom att kombinera den, inklusive allt från ny logotyp och färger till bildmanér och bilstripning, med tillspetsad vision och kaxigare men fortfarande ödmjuk tonalitet, gör varumärket en tydlig förflyttning mot en mer senior och strategisk position.

Resultat

En ny webbplats som binder samman alla delar och fungerar som navet i Skogspartners kommunikation. Nya kunder uppfattar Skogspartner som ett seniort rådgivningsföretag samtidigt som de som varit med Skogspartner länge fortfarande känner igen sig. Ytterligare en positiv effekt är att den nya profilen gör det enklare att rekrytera människor som matchar varumärkets nya position.

Vill du veta mer?

Emelie Lindell

Head of creative

033-23 70 19

emelie.lindell@techstn.se


Relaterade case