Glad sommar!

Vi är flera på Tech Stn som gillar att vara ute i naturen under sommarmånaderna, en aktivitet som ibland innebär att man är helt offline.

Offline och IT låter väl inte som en bra kombination? Men faktum är att vi i många lägen också ser offline som något väldigt positivt.

Att ha en del av sin backupkedja helt offline är något av det finaste vi vet. Då spelar det ingen roll hur sofistikerad attack du än utsätts för, hotaktören måste också rent fysiskt få tag på din sista livlina.

Eller den där produktionsdatorn med operativsystem äldre än din yngsta kollega. Även om det i många fall kanske hade varit smidigt att ha den kopplad mot övrig IT-miljö utgör den en stor och onödig risk, går den inte byta ut så se i alla fall till att den får leva i sin egen bubbla helt frånskild övriga världen.

Oavsett var ni befinner er i sommar så finns både vår NOC, SOC och Servicedesk uppkopplade hela sommaren så ni också kan känna er trygga med att vara helt offline.

Bild på en sol i pixelart-stil




Den 1 juli träder incidentrapporteringen i kraft

Den 1 juli träder föreskrifter om incidentrapporteringen och informationsskyldighet i kraft. Är ni osäkra på om ni berörs, eller vet ni att ni borde ha koll men inte har hunnit? Läs mer här.

Läs mer